Zorgverlening

Spiraaltje

Afspraak maken

Er zijn twee soorten spiraaltjes: het koperspiraal en het hormoonspiraal. Beide spiraaltjes zijn heel betrouwbaar. Het spiraaltje is een kunststof ankertje dat in de baarmoeder wordt geplaatst om zwangerschap te voorkomen.

Het koperspiraal (zie foto) bevat geen hormonen en is daardoor geschikt wanneer je geen hormonen mag of wilt. Met een koperspiraal ben je 5 tot 10 jaar beschermd tegen zwangerschap.

Een hormoonspiraal, zoals Mirena of Kyleena, bevat progestageen. Dit hormoon wordt geleidelijk afgegeven aan je baarmoederwand. De hoeveelheid hormonen is 10 tot 30 keer minder dan bij andere hormonale anticonceptiemethoden. Een hormoonspiraal blijft 5 jaar werkzaam.

Hoe werkt een spiraaltje?

Een hormoonspiraaltje is een kunststof ankertje van 30 of 32 mm lang. Het spiraaltje wordt in de baarmoeder geplaatst. Hier geeft het spiraal een kleine hoeveelheid van het hormoon progestageen af. Zaadcellen komen moeilijker door slijm van de baarmoedermond en een bevruchte eicel kan zich niet nestelen in het baarmoederslijmvlies. Er zitten twee draadjes aan vast die uit de baarmoedermond hangen (één draadje bij een koperspiraal). Deze draadjes zijn nodig om het spiraaltje later weer te kunnen verwijderen.

Spiraaltjes beschermen niet tegen seksueel overdraagbare aandoeningen.

Wie kan een spiraaltje gebruiken?

Een spiraaltje is voor bijna iedere vrouw geschikt, ook als u nog geen kinderen heeft gehad. Het koperspiraaltje is minder geschikt als u van u zelf al pijnlijke menstruaties heeft of daarbij veel bloed verliest. In dat geval is het hormoonspiraaltje geschikter.

Het inbrengen

Het spiraaltje wordt bij voorkeur tijdens of vlak na de menstruatie ingebracht. Het inbrengen wordt altijd door de huisarts gedaan.

Een spiraal wordt via je vagina in de baarmoeder geplaatst. Neem een uur voor het plaatsen van het spiraal eventueel een pijnstiller. Dit kan eventuele pijn of krampen verminderen. Na het plaatsen van een spiraaltje is het aan te raden om het de rest van de dag rustig aan te doen.